Wat heeft de vlieger met je brein te maken?
De vlieger omvat alle vier de breindelen die een rol spelen bij leven, leren en groeien. Wanneer je vastloopt, komt dat doordat je één van deze breindelen de overhand laat nemen. De andere breindelen kunnen juist iets waardevols toevoegen dat op dat moment ontbreekt. Daarom is het belangrijk om ook de minder betrokken breindelen te activeren.
Het bovenste deel van de vlieger vertegenwoordigt de prefrontale cortex, oftewel de observator of dirigent van ons brein. Dit deel is essentieel voor bewuste verandering.
Aan de linkerkant bevindt zich de linkerhersenhelft, die zich richt op taal en probleemoplossing. Aan de rechterkant ligt de rechterhersenhelft, die vooral werkt met beelden en mogelijkheden. Onderaan vinden we het voelbrein, dat onze emoties en lichamelijke gewaarwordingen verwerkt.
De vlieger heeft twee staarten: het sympathische en parasympathische zenuwstelsel. Je kunt iemand begeleiden door verschillende richtingen te volgen, bijvoorbeeld van een vaag gevoel naar bewuste emotionele gewaarwording (van beneden naar boven), van praten over problemen naar het visualiseren van oplossingen (van links naar rechts) en vervolgens weer terug naar het voelen om te bepalen wat echt bij iemand past. Deze volgorde blijkt vaak effectief in het begeleiden van denk- en groeiprocessen.
De vlieger kan helpen verklaren hoe ADHD invloed heeft op denken, voelen en handelen. Bij ADHD werken de verschillende breindelen in de vlieger soms minder goed samen, waardoor er disbalans ontstaat.
Mensen met ADHD kunnen gebaat zijn bij strategieën die helpen om balans te brengen in de samenwerking tussen de breindelen. Bijvoorbeeld:
- Van beneden naar boven: Leren emoties bewust te ervaren en reguleren om niet overweldigd te raken.
- Van links naar rechts: Minder vastzitten in problemen en meer werken met visuele hulpmiddelen of creatieve oplossingen.
- Van rechts naar beneden: Beelden en ideeën toetsen aan gevoelens om te bepalen wat echt past.
Door bewust deze richtingen te benutten, kunnen mensen met ADHD hun denk- en leerprocessen beter sturen en een evenwichtiger breingebruik ontwikkelen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |